FANDOM

Laivasto
Organisaatio/Ryhmä
Päämaja/Tukikohta Telakka, Bio-Klaanin kaupunki
Johtaja(t) Keetongu, Tehmut
Tilanne Toiminnassa
Tavoite Puolustaa Bio-Klaania, kuljettaa rahtia ja henkilöitä
Liittolaiset Bio-Klaani, Pohjoismantereen Rahtifederaatio, Etelämantereen Kauppakillat Sinisen Ussalin Veljeskunta
Viholliset Allianssi

Laivasto on Bio-Klaanin viime aikoina asevoimiksi muutettu lentävä kauppalaivasto. Huomattava osa sen jäsenistä on onu-matoraneja, mutta myös muiden elementtien ja lajien edustajia on töissä.

Historia Muokkaa

Alkujaan Laivasto oli vain muutama puulinnoituksen laiturissa kiinni ollut Klaanin omistama laiva, joilla liikenne muille saarille hoidettiin. Linnoituksen vaurauden, väkimäärän ja vaikutusvallan kasvaessa siitä tuli oma Bio-Klaanin alaisuudessa toimiva kauppalaivasto.

Liityttyään Klaaniin keltainen jättiläinen Keetongu meni töihin Laivastoon. Kokemus mekaanikkona, keksijänä ja insinöörinä nosti Tongun ennen pitkää vaikutusvaltaiseen asemaan merenkulkuorganisaatoissa. Klaanin vaurauden saavuttaessa tarpeeksi korkea tason Keetongu alkoi toteuttaa unelmaansa lentävästä kauppalaivastosta. Vuosikymmeniä kestänyt Suuri Nousikiito muokkasi suurista rahtialuksista lentokykyisiä vahvojen ja luotettavien höyrymoottorien avulla. Laivastolle rakennettiin tukikohdaksi Klaanin Kaupungin itälaidalle Telakka, suuri kompleksi lentokonehalleja, työpajoja, ahjoja, toimistotiloja ja kasarmeja. Suurten kuljetusalusten lisäksi Telakalla suunniteltiin ja rakennettiin monia pienempiä aluksia ja maakäyttöön tarkoitettuja kulkupelejä, joista merkittävämpiä ovat eri kokoiset rapumaiset Nöpö-kävelijät.

Koska Metru Nuin leijukiekkoalukset eivät voineet lentää Suuren Kaupungin verkkojen ulkopuolella eivätkä kaikki kulttuurit halunneet sopia yhteyksiä Xian lipevien lentokoneyhtiöiden välillä, Laivasto sai pian etulyöntiaseman mannertenvälisessä ilmarahdissa. Sopimukset Pohjoismantereen Rahtifederaation ja Etelän Kauppakiltojen kanssa. Kuukausia kestäneillä kiertomatkoilla satoja tonneja tavaraa ja raaka-aineita kuljetetettiin Pohjoismantereen, Välisaarten, Aderidonin nuiherttuakunnan, Titaanien kuningaskunnan ja Steltin välillä. Laivaston toiminta toi paljon rahaa ja suhteita Bio-Klaanille.

Nazorak-imperiumin luoman sodan uhkan käytyä todelliseksi Laivastosta päätettiin kehittää Klaanille toimivat ilmasotavoimat. Kuljetusaluksiin lisättiin panssareita ja aseita, erityisesti kanoka-kiekonheittimiä ja vanhanaikaisia mutta luotettavia Cordak-sarjatuliaseita. Torakoiden kauppasaarron suljettua saaren Etelän Kauppakiltojen ja Pohjoismantereen Rahtifederaation ulottumattomiin rahtilennot pitkälti lopetettiin.

Ensimmäisen taistelukosketuksen laivasto sai Avhrak Feterrojen hyökätessä linnoitukseen. Lohrak-hävittäjällä apuun syöksyneet laivastolaiset Ornu ja Tuthak saivat siirreettyä yhden Feterran linnoituksen ulkopuolelle teleportaatiokanokan avulla, mutta saivat surmansa koneiden kynsissä.

Nazorakeja vastaan laivasto taisteli ensimmäistä kertaa Tho-Koron kahakassa. Siellä Lohrak-lentue sai vastaiskulla evakuoitua osan kylän asukkaista miehityksen tieltä pienin menetyksin. Varsinaiset tositoimet kuitenkin alkoivat vasta Ilmavoimien pommituslennosta Klaanin kaupunkiin. Siellä Lohrak-lentue ja Hydraulinen Vapaus, toiseksi suurin Laivaston ilmalaivoista, kävivät torjuntataisteluun Nazorakien Koita ja syöksypommittajia vastaan. Koi saatin tuhottua, mutta Laivasto kärsi menetyksiä niin miehistössä kuin aluksissakin. Hydraulinen Vapaus teki pakkolaskun, mutta se korjattiin myöhemmin.

Laivasto oli mukana myös Veljeskunnan saaren ja Bio-Klaanin saaren pohjoisosien evakuoinnissa. Jälkimmäisessä operaatiossa torakoiden ilmavoimat pudottivat Laivaston kolmanneksi suurimman aluksen Torangan, jonka tehtävänä oli pitää huomio poissa Ma-Wetissä kulkevista pakolaisista.

JäsenetMuokkaa

KeetonguMuokkaa

Keltainen jättiläinen Keetongu on adminien nimittämä Laivaston johtaja. Hänen virallinen arvonimensä on pääinsinööri. Tongu pitää lentämisestä, mutta hänen suurin intohimonsa Laivastossa on uusien koneiden kehitteleminen Telakan pajoissa ja verstaissa. Keetongun suuren koon vuoksi monet Laivaston ja Telakan tiloista ovat kummallisesti mitoitettuja.

TehmutMuokkaa

Violettia jaloa Hunaa kasvoillaan kantava vanha onu-matoran Tehmut on Keetongun luotetuin ja Laivaston kakkosmies. Nuoruudessaan hän on kiertänyt pitkiä matkoja ympäri Bio-Klaanin saarta ja pysyykin nykyisin lähinnä Telakalla paperitöiden ja muistelmiensa parissa. Hän on kuitenkin myös taitava ja ennalta-arvaamaton strategi ja johti Hydraulisen Vapauden voitokkaaseen kaksintaisteluun Nazorakien Ilmavoimien Koin kanssa.

Ternok & OntorMuokkaa

Violettia Kaukauta pitävä Ternok ja hopeaan Pakariin sonnustautunut Ontor ovat kaikille Telakalla käyneille tuttu parivaljakko. He ovat luonnostaan mekaanikkoja, mutta taitavat myös lentämisen. Rämäpäistä Ternokia ja harkitsevampaa Ontoria nähdään tuskin lainkaan yksin. Tämä dynaaminen duo on myös kokenut suuria seikkailuja Zakazin autiomailla, Nynrahin tehtaissa ja Makuta Abzumon Arkkienkelin välttämättömässä läheisyydessä. Ternok ja Ontor ovat Ilmaraptorin vastuumekaanikkoja ja kakkospilotteja.

ÄmturMuokkaa

Amtur

Ämtur

Akakunaamainen Ämtur on Laivaston rohkea lentäjä-ässä, joka on niittänyt mainetta Tho-Koron kahakassa, Torakoiden ilmapommituksessa ja Arkkienkelin taistelussa. Hän oli alun alkaen Lohrak-lentueen jäsen, mutta lentää nykyisin lähes yksinomaan Laivaston nopeimmalla koneella, Nynrah-telakkalaisen yhteistyön helmellä Ilmaraptorilla. Hän on Laivaston nopean tominnan joukkojen epävirallinen johtohahmo ja Tehmutin sekundantti. Onu-matoraniksi lennokas Amtur luottaa kykyihinsä joskus ehkä liiankin paljon.

GarsonMuokkaa

Vakavamielinen ta-matoran Garson on teknikko ja mekaanikko. Hän on ahkera työmies ja luotettava apu koneiden parissa. Garson ei pyri etualalle, mutta on luotettava apu monessa toimessa. Hän oli mukana Nui-Korossa pohjolan pakolaisten evakuointioperaatiossa.

WalsinatsMuokkaa

Pitkä, pömppövatsainen ja kakamanaamainen Walsinats on hölmö onu-matoran, joka on Laivaston palkkalistoilla yleisen huumoriarvon ja satunnaisten oikeasti toimivien odottamattomien ideoiden takia. Walsinatsia ei ole koskaan päästetty ilma-aluksen puikkoihin, ja hän tekeekin yleensä erilaisia hanttihommia laidasta laitaan.

MuutMuokkaa

  • Brytta, po-matoran
  • Felos, Uunikoneistovastaava, onu-matoran
  • Soak
  • Maileh
  • Daiwen, ga-matoran, paperityöt
  • Kengbo, le-matoran
  • Weedol, onu-matoran, ampuja
  • Morthank, ta-matoran, Lohrak-lentäjä
  • Ankhtor, komaunaamainen leveä onu-matoran, suurten alusten mekaniikkakoordinaattori
  • Agnes, oranssi-hauinen onu-matoran, Kane-ra -mestari
  • Obrah, ta-matoran
  • Kobram, onu-matoran
  • Sehalk, le-matoran
  • Paltak, volitaknaamainen ta-matoran, Kane-ra -kuski
  • Hanbar, po-matoran
  • Horpat, onu-matoran

Osa-aikaisetMuokkaa

  • Tapiiri
  • Toa Hemiljou

SotavainajatMuokkaa

  • Edriv, onu-matoran, Lohrak-lentäjä
  • Cetal, ampuja
  • Ornu, kakamakasvoinen Lohrak-lentueen entinen johtaja
  • Tuthak
  • Kurston
  • Qevtan
  • Mahba, Torangan kapteeni, onu-matoran

KalustoMuokkaa

Kane-RatMuokkaa

Kane-ra

Telanautojen mukaan nimetyt raskaat ja hidasliikkeiset Kane-ra-rahtialukset ovat Laivaston yleisintä alustyyppiä. Ne koostuvat palikkamaisesta ohjaamotilasta ja kahdesta sen takana olevasta potkurimoottorista. Puurunkoiseen hjaamoon mahtuu mukavasti kymmenkunta matorania. Sen alapuolella on nosturikoukku, jolla voi kuljettaa raskaita kontteja. Ohjaamoiden katoille asennettiin raskaat Cordak-konekiväärit sodan alettua. Kane-rat ovat Laivaston työhevosia ja luotettavia sotakoneita, joskaan eivät erityisen soveliaita notkeisiin sotilasoperaatioihin.

LohrakitMuokkaa

Lohrak

Lohrakit ovat vikkeliä hävittäjäkoneita. Niissä on kaksi keskiraskasta konekivääriä ja Kanoka-laukaisin. Lohrakit ovat kahden hengen lennettäviä höyryaluksia. Aluksen etuosassa istuu lentäjä ja hänen takamaan lasikuvun sisässä ampuja. Ampuja hoitaa tulen ylläpitämisen polkemalla liukuhihnalta puita koneen tulipesään. Lohrakit ovat muuttuneet sodan edetessä yhä kevyimmiksi ja ketterimmiksi ja niiden panssaria on karsittu. Ne ovat myös yhä vaikeampia lentää.